Skip to content
January 28, 2024

Waarom lanceren in Bulskamp? Drie symbolische redenen…

Uiteraard is het geen toeval dat we onze nieuwe partij uitgerekend in Bulskamp gelanceerd hebben. Daar hadden we drie goede redenen voor.

Eind 2023 kwam Bulskamp nog nationaal in het nieuws als het meest afgesloten dorp van Vlaanderen. “Er in rijden lukt nog, maar wie er uit wil, moet 12 kilometer omrijden”, sprak het VTM-nieuws. Dat is op vandaag nog steeds zo… en dit wellicht nog diep in de zomer ‘24.

Hart onder de riem (1)

Door VoeVeurne in Bulskamp te lanceren, willen we in de eerste plaats de plaatselijke middenstand een hart onder de riem steken. De lokale economie is de motor van een stad. En dus wil VoeVeurne onderstrepen dat ondernemers, handelaars, landbouwers en winkeliers op ons kunnen rekenen. Maakt onze actie een verschil? Wellicht niet. Maar als elke vereniging of inwoner ons voorbeeld komende maanden volgt, dan geven we de Bulskampse ondernemers samen toch een duwtje in de rug.

Liever zoet dan zuur

Wat we niét wilden doen tijdens onze eerste kennismakingsavond, is teren op de misnoegdheid van de inwoners ter plaatse. Geen zout op de wonde. Dit principe is trouwens van toepassing op onze hele campagne. We gaan voor een positief verhaal. Zero verzuring.

Liefde voor onze deelgemeenten (2)

Door te kiezen voor Bulskamp wilden we tegelijk ook accentueren dat ons politiek engagement niet stopt in Veurne-centrum. We omarmen àl onze deelgemeenten, in al hun verscheidenheid. Dat zal je merken aan ons verkiezingsprogramma, maar ook aan de vertegenwoordigers op onze verkiezingslijst.

Minder Hinder Draaiboek (3) 

Tot slot willen we ook een alternatieve aanpak aanreiken zodat Bulskampse toestanden voor altijd tot het verleden behoren. VoeVeurne wil dat het stadsbestuur voortaan een ‘Minder Hinder Draaiboek’ hanteert voor alle grote openbare werken. Bedoeling van dit draaiboek is dat de hinder rond de werken zo minimaal mogelijk is. In de eerste plaats worden omwoners tijdig ingelicht. Minstens een jaar op voorhand. Ook wordt er onderzocht of er tegelijkertijd geen andere werken plaatsgrijpen, eventueel door andere instanties zoals het Vlaams Gewest. Hoorzittingen worden zo vroeg mogelijk georganiseerd zodat eventuele bijsturingen nog kunnen verwerkt worden door de architecten en de aannemers. Voorts wordt er alles aan gedaan opdat de werken zo vlot mogelijk verlopen. Bijvoorbeeld door te faseren. Uiteraard kan je geen omelet maken zonder eieren te breken. Er zal altijd wat hinder zijn. Maar het moet draaglijk zijn. Bulskampse toestanden of Ooststraat-debâcles: dat nooit meer.

VoeVeurne wil dat het stadsbestuur voortaan een ‘Minder Hinder Draaiboek’ hanteert voor alle grote openbare werken.

Herkansing

Voila. Drie dijken van symbolische redenen, dus.

Heb je onze eerste afspraak gemist? Geen probleem. Er komen nog gelegenheden! Volg ons op sociale media en je verneemt alles in primeur!